úterý 4. listopadu 2014

Rozhovor - DYSANGELIUM - death metalový Holykaust z Pardubic!



Pardubická death metalová smečka DYSANGELIUM letos vydala nové album s názvem „Holykaust“. Bylo tedy na čase trošku je vyzpovídat. Na otázky ohledně nové desky, jejího křtu na slovenském Gothoom Open Air Festivalu i spoustu dalších věcí odpovídal zpěvák Nekro.

Ave DYSANGELIUM! Máte venku již nějakou dobu nové album “Holykaust“. Pro každou kapelu je asi nejdůležitější, co na ni říkají fanoušci? Určitě už nějaké songy z novinky hrajete i naživo. Jak fungují?
 
Ave! O desku je zájem a byla přijata velmi pozitivně. To samé platí o čtyřech skladbách, které z ní hrajeme naživo. Jednotlivé názory se samozřejmě různí, ale vesměs se pohybují v rovině porovnávání, takže někomu se více líbí „Holykaust“, někomu více sednul „Maniachrist“, celkově ale panuje spokojenost, takže super! Jak by řekl Horst Fuchs: „To je skvělé! No není to skvělé? Je to skvělé!“ :)


"Holykaust"
Minulou desku „Maniachrist“ jste vydávali vlastním nákladem. Letošní „Holykaust“ vyšel u slovenských Gothoom Productions. Proč právě tento label a vidíte nějaký rozdíl v tom, vydat si desku sami, a nebo u labelu? V dnešní době, kdy má každý internet v kapse, si říkám, jestli není jednodušší a levnější si se vším poradit sám.

Nabídku nahrát desku u Gothoom Productions jsme dostali už před delší dobou po odjetí společného turné se slovenskými Doomas, když nás s ní osobně oslovil náš současný vydavatel a pořadatel Gothoom festu, Peter Betko. A jak to celé dopadne? Uvidíme. Zatím je brzo vynášet jakékoliv soudy. Vydat si to sám znamená komplet si to zařídit a prodat sám. Vydávat pod někým znamená z jedné strany větší možnosti (hlavně v oblasti propagace), z druhé zase nějaké smluvní limity. Jistější odpověď budeme schopni dát tak za rok, rok a půl. Každopádně pro nás bylo skvělou zkušeností první fošnu vydat na vlastní triko a je teď neméně důležitou zkušeností zažít si i fungování pod křídly vydavatelství.
"Maniachrist"

Maniachrist“ jste nahrávali v Davos studiu, „Holykaust“ ve slovenském Gothoom studiu. Byl nějaký rozdíl v přístupu, technickém vybavení apod.? Letošní deska zní trošku „čistěji“ a „propracovaněji“. Jak jste s výsledkem s odstupem času spokojeni?

Obě studia jsou vybavena profesionálně a stejně tak byl profesionální a přátelský přístup jak ze strany Otyna, který nám nahrával, mixoval a masteroval „Maniachrist“, tak ze strany Ivana, který to samé dělal u „Holykaustu“. Jak jsem naznačil už v první odpovědi, pohledy na obě desky se liší. Někomu víc sedne „Maniachrist“, někomu zase „Holykaust“, a to jak mezi fans, tak i mezi členy kapely. Už jsme se i různě mezi sebou bavili a na čem se zatím plně shodujeme se, že až zase budeme něco nového tvořit, dáme si na to víc času. Abychom měli tak půl roku před dalším studiem hotovo a byl prostor nejenom na sehrání, ale hlavně i na rozležení celé věci v hlavě.

Na „Maniachrist“ se mi líbila ta kombinace nářezu a melodií. Na „Holykaust“ jste šli ještě dál a album je zase o něco propracovanější, „valivější“. Jste zkrátka klasici. Dneska zase tolik kapel podobně v Čechách nehraje. Kam se ale chtějí DYSANGELIUM ubírat v budoucnosti? Přemýšlíte už třeba dopředu, že příště bude víc blackových nebo thrashových vlivů?
Nepřemýšlíme, neboť by to bylo zbytečné. Vihar s Dědkem už mají prý v šuplíku pár zajímavých riffů, já si zase doma syslím do počítače verše a případná témata nových skladeb, ale výsledek stejně uvidíme, až když něco doopravdy společně složíme. Nikdo netuší, v jakém budeme kdo duševním rozpoložení, co nás časem napadne či nenapadne, atd. Určitě se zase budeme snažit z jedné strany zachovat náš styl podpisu, ale z druhé tomu zase dát něco nového, přičemž nepřehlednou roli budou stejně jako vždy hrát náhoda a momentální inspirace. Nechme se překvapit. :)


Co si vůbec myslíte jako kapela o různých recenzích, reportech apod.? Třeba na vaši novinku „Holykaust“ jsem četl několik pozitivních (ROCK HARD, FOBIAZINE (moje – smích), SICMAGGOT) a pak i trošku tvrdší (PAŘÁT). V dnešní době už asi není nikdo, kdo by si kupoval CD podle recenzí, ale mě by spíš zajímalo, jestli to má vliv na to, že se o vás začnou potencionální fanoušci víc zajímat? Kde vlastně prodáte nejvíc CD? Přes label, přes vaše stránky nebo na koncertech?

Jednoznačně to vliv má. Ať už vyjde recenze taková či onaká, vždy to znamená být zase o kousek víc v povědomí. O to pak lépe, že většina recenzí vyšla zatím v pozitivním stylu. A na poslední otázku zatím těžko hledat odpověď neboť u labelu jsme krátce a opět bych nerad vynesl nezasvěcené soudy. Celkově však mohu říct, že zájem o fošny i ostatní merch se hrnou v nezanedbatelném počtu ze všech zmíněných směrů.

Album jste pokřtili na slovenském festivalu Gothoom Open Air. Dají se nějak porovnat čeští a slovenští fanoušci? Jakou jste měli odezvu, a doporučil bys tento festival českým návštěvníkům? Kdybys je měl nějak navnadit, popsat, v čem je jiný než třeba ty naše české, co bys jim řekl?
Doteď mě ani nějak nenapadlo fanoušky porovnávat a upřímně si na to ani moc netroufám. Pod podiem byl celkem slušný dav pařících metalheads – na tom jedině záleží. Užili si to lidi a díky tomu jsme si to užili i my. A co se týče samotného Gothoomu – Je tam vše, co potřebujete. Metal, krásná příroda, rodinná atmosféra a navíc – Tady v ČR je situace už běžná a nikdo nic neřeší, ale na Slovensku máte ještě stále šanci tím, že posloucháte metal, doopravdy někoho neskutečně vytočit, včetně vysoce postavených politiků. A to prostě stojí za to.

Z doslechu a internetu vím, že Gothoom Open Air festival měl problémy s tamní církví. Ty zprávy byly ale značně rozdílné. O co tam vlastně šlo? A co vy osobně, neměli jste problémy?

No jednoduše šlo o to, že středověce uvažující tmáři se snažili zakázat z nábožensko-ideologických důvodů metalový fest a chytli se toho i politici a samozřejmě to bylo ožehavým tématem i v médiích. Jako kapelu se nás nikdo inzultovat nepokusil. Podstatně horší to v tomhle měl pořadatel, kterému chodily výhrůžky upálením rodiny, atd. Svým způsobem to však ani nepřekvapí. Křesťanství má s upalováním bohaté historické zkušenosti.

  

I na vašem druhém albu je obal od Hugo Chytila. Tentokrát je na něm opět „anti-křesťanské“ téma. Říká se, že obal prodává a u vás musím říct, že lze rozpoznat ihned mezi ostatními. Každopádně, určitě vyjadřuje i váš názor na církev a křesťanství. V textech si také zrovna „neberete“ servítky. To by mnohého nezasvěceného mohlo přivést na myšlenku satanismu. Jak se stavíte k tomuto tématu a měli jste s tím někdy problémy třeba u pořadatelů apod.?

Nikdy s tím nebyl problém. K satanismu se nijak nestavíme, vlastně jsme se o něm v kapele ještě nikdy nebavili a nebo si to alespoň nepamatuju. Tohle naše směřování je pro nás tak říkající přirozené. Netřeba ho ohraničit nějakou souhrnnou ideou. Víceméně by to i bylo zbytečné, když se nad tím člověk zamyslí. Pod satanismem si dnes lze představit kdeco a přihlásit se k němu by bylo neskutečným „znepřesněním“ čehokoliv, co kde vyjadřujeme.

Oťák

Poslední dobou mi přijde, že se začíná čím dál tím víc nejen do metalu tahat politika. Některé kapely jsou vyhraněné značně doleva, jiné zase doprava. Osobně je mi z toho občas docela smutno. Místo toho, aby se fanoušci soustředili na muziku, řeší věci, které do ní podle mě vůbec nepatří. Jak tenhle problém vidíte vy?

Uhodil jsi hřebíček přímo na hlavičku. Cpát dneska do všeho politiku je evidentně v módě a metal jako styl to neskutečně kazí. Nejde přitom o to, že nějaká kapela se vydá tím či oním směrem, to je nám zcela u zadku, ale o celkovou atmosféru okolo toho. To nejen metalu, ale muzice jako takové hodně škodí. Satanžel je zpátky doba anonymního udávání, fízlování a zkoumání politické korektnosti či nekorektnosti textů a názorů umělců. To se vztahuje k nedávnému celorepublikovému bojkotu klubů, v nichž v minulosti vystupovala tzv. "politicky nevhodná" skupina. Ptáme se, kde to jsme, to už tady přeci bylo? Organizacím a jejich členům, kteří se k tomuto činu odhodlali, jistě nedošel fakt, že tímto skutkem nebude poškozena pouze daná kapela, ale klub jako takový a samozřejmě i ostatní "politicky korektní" skupiny (a nemusí být ani rockově/metalového zaměřené), které v tom, či onom klubu byly zvyklé hrávat.


Vihar




V Německu hraje black metalová kapela se stejným názvem jako máte vy? Nepletou si vás lidé? Ono stačí si dát do vyhledávače vaše jméno a je to (smích). Neuvažovali jste třeba o změně jména?

Uvažovali jsme o tom, že by si německé DYSANGELIUM mohlo změnit jméno. :-D. Ne, vážně – oni vznikli tak nějak v podobnou dobu jako my a když jsme na to přišli, tak jsme i zvažovali nad změnou názvu, ale prostě jsme to tak nechali a neřešíme to. Teď po dvou albech už je šance na změnu názvu rovna nule.

Jste poměrně často koncertující kapelou. Osobně jsme spolu zažili koncerty, kde bylo narváno, ale hráli jste i jen pro pár nadšenců. Death metal nebyl nikdy stylem, který by navštěvovaly davy lidí, ale někdy je ta návštěvnost opravdu tristní. Máte třeba už dnes vytipovaná města, kraje, kde se na death metal chodí a kde je „jistota“, že bude „prázdno“?

Jistota toho či onoho není nikdy, ale ano, jsou místa, kde čekáme spíše více a místa, kde naopak čekáme spíše méně fans. Každopádně v obou dvou případech se snažíme podat maximální výkon. Vytipovaná města, kam se na muziku chodí a nechodí, samozřejmě máme a díky této otázce bychom rádi poděkovali nadšencům, kteří dojíždí na Winter Violence a Memory Remains do Pardubic. To jsou totiž dvě akce, které přímo pořádáme. A prázdno na nich nebývá.

Nekro
Občas vyrážíte na koncerty i do zahraničí. Platí pořád to, že u nás jsou kluby, služby, zvuk apod. pro kapely horší? Jsme pořád jako země postiženi stigmatem „těch z východu“ nebo už je přístup pořadatelů podobný? A jak reagovali na vaši muziku tamní fanoušci?

Podle nás nezáleží na tom, v jaké části světadílu kapela hraje, ale na pořadateli akce. Koncerty, které jsme odehráli v zahraničí, se nesetkaly s našimi negativními ohlasy, ale je to i tím, že za čárou jsme toho ještě moc neodehráli. V naší rodné zemi jsme narazili na akce, na kterých už v budoucnu hrát nebudeme, respektive nechceme. Nicméně v Čechách a na Moravě převažují akce, které jsou pořadatelsky velice dobře zvládnuté. Čas ukáže jak tomu je jinde ve světě.

Když se na vás jako na kapelu podívám, vidím parádně sehrané death metalové muzikanty s dobrými nápady, kteří do toho jdou po hlavě a srdcem. Jenže určitě jste zažili i spoustu zklamání, kdy jste byli naštvaní, rozhodnutí s tím vším seknout. Bylo někdy takové období? Nebo jinak? Měli jste jako kapela někdy krizi?

Vždycky jsou spory, tomu se člověk nikdy nevyhne, ale důležitý je umět si v závěru uvědomit, že ta kapela něco dokázala a má potenciál dokázat ještě mnohem víc a oproti tomu i seriózně vypadající spory pak často změní svoji vizáž v malichernost.

V kapele jste vlastně dvě generace muzikantů. Ctibor s Viharem jsou zkušení mazáci a Nekro s Oťákem a Dědkem mladí kluci. Nehádáte se někdy v tom, jak a co budete hrát apod.? Kdo vlastně stojí autorsky za skladbami? Na CD jste podepsáni svorně jako celá kapela, ale kdo je ten, kdo nosí nápady? Jak vlastně vznikají nové skladby?

Přesně tak, jednu generaci tvoří Ctibor s Viharem, druhou pak tvoří Dědek a Oťák a pokud to tedy bereme čistě věkově, tak já jsem někde uprostřed. Ohledně tvorby – Vihar a Dědek nosí riffy a tvoří základní melodie, já skládám texty doma podle toho, jak ke mně daná melodie promlouvá a ve zkušebně se to všechno dolaďuje. Vyměňujeme si názory a celé to bereme jako dialog, jehož výsledkem má být dílo, na kterém se ve finále všichni shodneme. Přesto, že jsou v kapele osoby, které mají hlavní slovo, cédéčko nekecá – autorsky jsme za skladbami opravdu všichni.

V minulém rozhovoru pro Fobiazine jste zmiňovali, že je neustále otevřena otázka změny loga kapely. Jak jste na tom? Abych pravdu řekl, tak to je snad jediná věc, která mi u vás „nesedne“. Zkrátka, zasloužili byste nějaké lepší (smích).

To tak nějak vyšumělo do ztracena. A těžko říct, jak to bude dál, protože z jedné strany to naše logo není tak úplně death metalového stylu, ale z druhé zase dobře vyniká mezi ostatníma. A v neposlední řadě by si musel Ctibor dát „přetetovat“ paži. A to by byl fakt dost nasranej :-D.


Ctibor
Logo










Český a slovenský trh je pro death metal příliš malý. Zkoušíte štěstí i v zahraničí? Máte třeba už nějakou zpětnou vazbu od fanoušků, nějaké recenze apod.? A co koncerty? Chystáte se v nejbližší době ukázat i za hranicemi, jak u nás umíme hrát death metal?
Zkoušíme a zatím se to líbí, tak uvidíme, kam se to celé vydá. Teď nás čekají dva koncerty na Slovensku a myslím, že příští rok toho v zahraničí bude celkově o dost víc, ale uvidíme, zatím se plno věcí domlouvá a nebo je nejistých, či pouze plánovaných, tak radši nebudu předbíhat.

Dědek

Dnes je nejen death metal hodně drahý koníček. Vždycky si říkám, co vaše manželky, přítelkyně a rodiny na to, že do toho vrážíte tolik peněz. A to nemluvím o tom, že jste spoustu víkendů mimo domov. To je u každé kapely, co to myslí vážně, řehole a boj. Občas mi přijde, že na ty „lidi v pozadí“ se trošku zapomíná. Jestli máte někoho, komu byste rádi poděkovali, zde je prostor.

Prvně obrovský dík patří Tomáši Svobodovi a Radce Vítové, kteří pro nás dělají spoustu manažerské práce a jsou svého stylu právoplatnými členy kapely. Dále tobě Jakube a všem tobě podobným, kteří nás bezplatně a opakovaně zařazujete do svých příspěvků, recenzí, reportů a rozhovorů. Z hlediska soukromého pak patří velký dík Ctiborově i Oťákově rodině i přítelkyním nás ostatních, že naši vášeň chápou a přijímají. Je to přesně jak říkáš. Člověk je pořád v řiti a ještě do toho sype prostředky. Ale dává mu to zpět něco, co by jinde nezískal.

A na závěr jedna klasická otázka. Co chystají DYSANGELIUM v nejbližší době? 

17. ledna v Pardubicích v klubu Žlutý Pes pořádáme akci Winter Violence No. 7, kde vystoupíme společně s DEBUSTROL, V.A.R., TROLLECH, DRACO HYPNALIS, TREDIS HARM ANY a INFERNAL HERETIC, takže dovalte, bude nářez!

Děkuji za rozhovor, přeji spoustu vydařených koncertů, prodaných CD a fanoušků ve vašem merchandise. Ať se daří!

Děkujeme a těšíme se, až zase společně naživo zapaříme!