DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

sobota 30. ledna 2016

Home » » Rozhovor LOST SOUL - Hudba prostě protéká mojí hlavou.

Rozhovor LOST SOUL - Hudba prostě protéká mojí hlavou.



překlad Markéta, děkujeme!

Rozhovor s polskou death metalovou kapelou LOST SOUL - odpovídal Jacek Grecki.

Ave LOST SOUL! Právě poslouchám vaši novou desku „Atlantis: The New Beginning“ a říkám si jak album časem ještě víc zraje. Jaké na něj máte vlastně recenze? Jak se líbí fanouškům a jak fungují skladby na koncertech?

Ahoj, zdravím! Jsem rád, že posloucháš „Atlantis“, je to dobré album, haha! Víš co, je mi 38 let and cítím na sobě, že jsem vyspělý skladatel. Mohl bych album jako je Atlantis vydávat každý rok. Hudba prostě protéká mojí hlavou. Když vymýšlím riffy, hned si představuji bubny, vokály a další nástroje. Samozřejmě se vše během procesu skládání mění, ale ten základ v podstatě zůstává. Všechno to ke mně přichází v podstatě přirozeně. Vždycky se snažím vsunout kapku vývoje do skládání a nikdy jsem se nebál dělat odvážné kroky, co se týče muziky. Feedback je naprosto skvělý! Měli jsme jen jednu opravdu špatnou recenzi a bylo to u nás, kde nějaké dítě udělalo chybu, nic podstatného :). Myslím, že můžu s klidem říct, že naši fanoušci mají toto album opravdu rádi. Pro mě, jako pro skladatele je to úžasný pocit vidět, že lidé umí ocenit moji práci. Vím, čeho jsem schopen, ale hluboko uvnitř jsem kloudný, skromný chlap a takové názory mě vždy přivádějí do rozpaků. Ale názor je názor a patří Vám všem obrovský respekt a poděkování! Musíme se naučit hrát naše nové songy živě. Tento rok jsme hráli jen dvě show. Myslím, že víc Ti budu schopen říct v roce 2017.

První, co mě na novince zaujalo, tak byl vynikající zvuk. Je čitelný, zároveň hutný a řeže jako ostrý nůž. Kde jste vlastně nahrávali? Kdo vám album mixoval? Mluvili jste do výsledného zvuku?

Smíchali jsme Atlantis na Hertz Recording s Wieslawski Bros, stejně jako na našich dvou předchozích albech. Je to skvělé studio, skvělí profesionálové. Jsou to super lidi a neustále přinášejí tu nejvyšší kvalitu. Od alba „Immerse in Infinity“ jsme nahrávali naše album v jednom se studií v našem rodném městě – Wroclaw. Bylo to pro nás nejpohodlnější z mnoha důvodů. V den kdy jsme nové album vydávali, jsem ihned nechal minulost za sebou a začal přemýšlet o dalším albu. Nefunguje tady žádné zpochybňování. Album prostě dopadlo tak, jak dopadlo a tak to beru, moc o tom nepřemýšlím.


Krásný, hodně apokalyptický je i obal. Kdo je jeho autorem? To je bájná Atlantida, tak jak si ji představujete vy? Když jsem ten obraz viděl poprvé, říkal jsem si, že by byl vhodný i jako obraz na stěnu mého pokoje. Nádhera! Málokdy se dnes vidí, aby si dal někdo s obalem takovou práci. Přikládáte grafickým věcem velký důraz? Máte i moc pěkně udělané webové stránky!

S konceptem pro uměleckou stránku alba jsem přišel já a Piotr Szafraniec, který cover designoval. Chtěli jsme, aby se album vizuálně co možná nejvíc přiblížilo textům. Obsahuje motivy ze všech písní, zatímco klíčový prvek obalu určuje tu celkovou spoušť dohromady a vzniká koncept pro album. Kdybych řekl moc, lidé by přestali hledat to, co je tam ukryté a to je na tom ta největší zábava. U Lost Soul musí být vše co nejvíc naleštěné. Občas nedokážu ovládat svůj perfekcionismus, prostě to ke mně přirozeně chodí samo. Je to nějaký druh ambice, schovaný uvnitř mé hlavy a jsem asi moc slabý na to, abych s tím bojoval. Já si prostě maximálně užívám vše, co se týká kapely.  

Album drží neskutečně kompaktně pohromadě. Připomíná mi nějaký hodně zlý příběh, drsný, ale zároveň melodický a s temnou atmosférou. Zajímalo by mě, jakým způsobem LOST SOUL skládají nový materiál? Mezi poslední nahrávkou „Immerse in Infinity“ a letošní deskou uběhlo dlouhých šest let. Dali jste si opravdu na čas. Kdo je hlavním autorem hudby? Má někdo poslední slovo? Některé kapely tvoří demokraticky, jiné mají ve svém středu „diktátora“, který vše řídí. Jak je tomu u vás?

Já jsem skladatelem v naší kapele prakticky od začátku. Na novém albu jsem složil 95% hudby, vymyslel jsem basové tracky a bubenický základ…Byl jsem zodpovědný za zpracování zvuku alba ohledně kytar a bas kytar, dělal jsem samply a klávesy a psal jsem všechny texty. V podstatě vše kolem organizování alba jsem zařizoval já, vše od hudby, nahrávání, stříhání, nářadí a uzávěrky…až po finanční záležitosti. Ale samozřejmě nejsem diktátor, jen si myslím, že je dobré, odlišit se od ostatních jak jen to je možné. Lost Soul je kapela a ne sólo projekt. Pro mě je velmi důležité hrát s lidmi, kteří umí do kapely přinést porozumění a mají dostatečné zkušenosti. Naše kapela je složena ze čtyř odlišných dospělých lidí, kteří musejí být schopni přijmout sebe navzájem a to i se všemi klady a zápory. Je to určitě taková forma manželství. Řeknu Vám, proč jsme měli šesti letou pauzu. V roce 2011, dva roky po vydání „Immerse in Infinity“se náš předchozí label Witching Hour Productions dostal do problémů. Osobně nevím, co to bylo za problémy, ale vím, že teď je vše v pořádku a jsme stále v dobrém kontaktu. Každopádně tyhle problémy ale velikým způsobem ovlivnily naše budoucí rozhodnutí. Rozhodli jsme se vydat výroční album „Genesis XX Years of chaoZ“ přes WHP, abychom dokončili smlouvu, která stanovuje vydání „Immerse in Infinity“ a následujícího alba. Premiéra byla přesunuta z konce roku 2011 na začátek 2013. Z mnoha důvodů, které jsme nemohli ovlivnit, jsme nemohli dokončit mix „Genesis …“. Ale nakonec to vyšlo! Label nakonec financoval dokončení „Genesis …“. Když se na to dívám zpátky, tak si myslím, že jsme měli natočit „Atlantis“ a ne jubilejní album. Práce na albu nám zabrala jen pár měsíců. Já jsem vytvořil většinu materiálů pro „Atlantis…“ koncem roku 2011. Zbytek se dokončil v roce 2012 a byli jsme připraveni na nahrávání.


Kdo je autorem textů? Musím uznat, že jste si dali opravdu záležet. Jakým způsobem vlastně vznikaly? Téma Atlantidy první zmínil snad samotný Platón. Mělo se jednat o zemi, s vyvinutou civilizací, která díky přírodní katastrofě zanikla. Když o tom tak přemýšlím a sleduji současné dění ve světě, je to opravdu hodně podobné jako kdysi. Historie se zkrátka opakuje a lidé jsou nepoučitelní. Jaké chcete svými texty předat poselství? Bylo hodně těžké napasovat slova na hudbu? Přeci jen, jedná se o hodně složité téma i náročnou muziku.

Autorem textů jsem já :). Opět :)). Existuje mnoho autorů, kteří používají toto téma, ale každý z nich použil Atlantis jako symbol a umělecký agent se snaží schovat ten pravý vzkaz svých textů. A to je v našem případě v podstatě stejné. Na základě textového tématu z minulého alba „Immerse in Infinity“ jsem se snažil vytvořit něco, co by mohlo být chápáno, jako jistý způsob pokračování. Myslím tím, kosmos, paleoastronautiku, ale také mýty a historii. Ale texty na Atlantis jsou více úmyslné, rozumné a naprosto promyšlené. Platónův příběh je zde jen lehce pozměněn. Jsou zde jen některé vlivy a obrazy, ale velmi důležité, které postaveny na širokém porozumění a možném poznání tohoto mýtu. Moje hlavní inspirace pro textový koncept na tomto album byla z práce Alistair  Crowley se stejným názvem „Atlantis: the Lost Continent“. Způsob, jakým Crowley zakryl pravý význam jeho práce, mě ovlivnil k vytvoření mé vlastní Sexual Magic s několika přídavnými vrstvami, s pár prvky science fiction na vrchu. Každá vnitřní a vnější planeta – přes milion let a ochlazování sluneční soustavy – byla osídlena po sobě jdoucími generacemi Atlantského krále na jejich cestě za Sluncem. Každá planeta je připsána k jedné písni a má svoji vlastní historii. Analogicky to vlastně odkazuje k anti-náboženskému aspektu. V každé písni je vlastně proti „povelová“ souvislost. Doufám, že Tě to donutí prozkoumat ty texty trošku víc z blízka. Mohlo by to muziku posunout a udělat z ní ještě atraktivnější muziku po tomto rozhovoru. Všechno je samovolné, cokoli, co jde přímo z hlubin srdce, není těžké na složení. Je to přirozené.

Album vyšlo na klasickém CD a jako digipack. Neuvažujete i o vinylu? V dnešní době tento formát zažívá znovu boom a myslím, že spousta fanoušků by byla nadšena. Co vlastně ty a gramodesky? Jaký máš na ně názor, sbíráš je nebo jsi věrný CD?

Pamatuj si tohle datum! 26. února 2016. To je ten den, kdy vyjde vinyl naší desky „Atlantis: The New Beginning“ skrz německé Supreme Chaos Records! Připravte se! Jsem fanda obout formátů :)).



Novinku jste vydali u německých Apostasy Records. Proč právě tento label? Jestli se nepletu, je to poprvé, co u nich něco vydáváte. Jak jste se dali dohromady a jak jste spokojeni?

S firmou Apostasy Records jsme v kontaktu už dlouho, ale až teď jsme se rozhodli pracovat společně. Poslal jsem jim hotové album a začali jsme hledat nějaká řešení. V podstatě pro nás bylo nejlepším řešením podepsat smlouvu jen s Apostasy Records. To se událo v květnu 2015 po mnoha měsících hledání nejlepšího řešení. Jo, líbí se mi s nimi pracovat. Doufám, že náš label posune kapelu zase dál na vyšší level a to jak v popularitě, tak koncertech. Máme také obrovskou podporu od labelů, se kterými jsme mluvili, než jsme podepsali smlouvu u Apostasy. Ale víš jak, tohle jsou prostě obchodní záležitosti a já se o tom nerad bavím. Moje práce končí vytvořením hudby a hraním na koncertech.

Jaceku, ty jsi v LOST SOUL od začátku. Jak vidíš vývoj kapely v budoucnu? Máte třeba v plánu, že chcete hrát víc techničtěji, případně temněji? Spousta kapel v Polsku  kombinuje death metal s blackem. Co vy na to?

Nerad bych prozrazoval své plány. Vždycky jsem byl velikým fandou black metalu, mám tenhle žánr rád od primitivních až k parádně poskládaným symfonickým záležitostem. Ať je to 1349 nebo Mayhem, Emperor nebo Dimmu Borgir – prostě to mám rád. Lost Soul vždy kombinuje death metal a black metal, ale myslím, že je to nejvíc patrné na Atlantis.

Když porovnáš nahrávání v devadesátých letech a dnes, změnilo se toho hodně? Nemyslím tím teď jen technické možnosti, ale přístup, finance apod. Dnes máte za sebou jako kapela spoustu zkušeností, znamená to, že přijdete do studia, připraveni to nahrajete na první dobrou a hotovo? Nebo hodně dolaďujete skladby i ve studiu?

Věřím tomu, že jsme byli vždy dobře připraveni na nahrávání. Ano, dnes je přístup k high quality přístrojům naprosto neomezený, ale finance…no, to je nekonečný problém :). Máme na tohle ale docela štěstí, protože jsme dobře spolupracovali při nahrávání alb a jsme v tom lepší než kdy dřív.

Death metal není dnes zrovna v popředí zájmu. Tedy alespoň v České republice. Jak je tomu v Polsku? U nás má polský death metal velmi dobré jméno a považujeme vás za „zemi zaslíbenou“. Je to pořád pravda?

Nechci vypadat jako ignorant, ale polskou scénu nesleduji, protože mám práci, která mě každodenně zaměstnává. Zbytek času trávím se svojí rodinou, nebo dělám čistě temné magické věci kolem kapely.

Jak jsou na tom vlastně LOST SOUL a koncerty? Co jsem koukal na internetu, tak jich zrovna moc nemáte. Vím, že je to všechno hlavně o financích, ale nelákala by vás nějaká třeba evropská šňůra? Klidně bych si vás dovedl představit jako předkapelu kupříkladu VADER na nějakém menším turné.

Momentálně pracujeme na obrovském projektu. Budeme o tom všechny informovat na našich oficiálních webovkách a LS FB profilech až to bude jasné. Naše zlatá éra koncertování byla mezi lety 2003 a 2005. Dělali jsme pár šnůr s Vader, Rotting Christ, Anorexia Nervosa, Monstrosity, Vomitory a hráli jsme pár gigů s Nile, Decapitated a podobnými kapelami. Dokonce jsme mezi lety 2010 a 2012 jeli šnůru s Nile, Rotting Christ a měli několik gigů s Bolt Thrower, apod. Osobně doufám, že další zlatá éra Lost Soul přijde v tomto roce.



U nás v Čechách vnímáme polskou scénu jako něco obrovského, pro naši malou zemi nedosažitelného. Máte spousty klubů, velké množství skvělých kapel, labelů, tisíce nadšených fanoušků. Je to tak doopravdy? Opravdu chodí lidé hodně na koncerty? Cítíte jako kapela podporu? Kupují se vaše CD, merchandise? Když třeba máte koncert v nějakém menším klubu, kolik tak přijde lidí?

Těžko říct. Asi Ti tuhle otázku lépe zodpovím až po našem polském turné. Jak jsem řekl výše, jsem rodiný týpek a jsem rád na okraji. Ale určitě to záleží na tom, jaká kapela zrovna hraje. Když je to Behemoth, vždycky je vyprodáno. Sejde se tam pak tisíc, nebo dva tisíce lidí. Když je to Vader, nebo Decapitated tak se to většinou pohybuje kolem 300 lidí, kteří je přijdou podpořit. Náš poslední koncert sledovalo 150 lidí. A ano, kupují CDčka, trička a věci. Není to jako v západní Evropě, ale dá se to. Nedávno jsme otevřeli náš nový webstore: lostsoulshop.pl a právě tam vidíme tu zpětnou vazbu z celého světa. S naprostým sebevědomým to mohu nazvat naším malým (nebo ani ne tak malým) úspěchem. Rozhodně Vás všechny tímto do tohoto obchodu zvu.

Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky? 

Omlouvám se, ale neposlouchám. Mimo norského black metalu mám rád moderní jazz a klasickou hudbu.

Co chystají LOST SOUL v nejbližších měsících? Můžeme se na vás těšit na nějakém koncertě i u nás?

Nemohu prozradit tajemství. Když budete pravidelně navštěvovat náš Facebook, dozvíte se tam vše potřebné a to již brzy!

Děkuju Ti za rozhovor a přeji, aby se CDčka prodávala a ať máte mnoho věrných fanoušků.

Já děkuju! Sledujte Lost Soul a doufám, že „Atlants: The New Beginning“ do Vás pronikne každým kouskem! Mějte se!




Share this games :

TWITTER