úterý 14. února 2017

Rozhovor - SACRAMENTAL BLOOD - Moje láska k death metalu byla vždycky (a pořád je) tak strašně silná, že jsem si prostě našel cestu, jak hrát právě tenhle styl muziky.

Rozhovor se srbskou death metalovou kapelou SACRAMENTAL BLOOD.

- odpovídal Milan Dobrosavljević.

přeložila Markéta, děkujeme!



Ave SACRAMENTAL BLOOD! Nikde jsem s vámi nenašel žádný rozhovor v češtině. Poprosím tě tedy nejdřív, abys čtenářům, kteří vás ještě neznají, představil kapelu. Můžeš klidně začít úplně od začátku a provést nás celou historií SACRAMENTAL BLOOD.

SACRAMENTAL BLOOD vstala z popela mojí předchozí kapely ANDROPHAGOUS v lednu 2002. Udělali jsme několik neoficiálních demo nahrávek a v roce 2005 jsme podepsali smlouvu s Walk Records pro nahrání a vydání našeho debutového dema „Inception of Ceremony“. Demo vyšlo v roce 2006 jako část splitového CD s Ophiolatry z Brazílie. Po dvou měsících jsme obě kapely vyrazily na trip abychom si zahráli na European Blastour 2006. V lednu 2009 jsme začali nahrávat naše debutové album a dali jsme si krátkou pauzu, abychom si mohli zahrát na „Storming the Balkans“ turné s God Dethroned a Fleshgod Apocalypse. Nahrávka byla hotová hned po skončení turné, ale proběhlo u nás několik problémů mezi členy kapely. A tak jsme kapelu a album dali na chvíli k ledu. V roce 2011 jsme si k sobě vzali nového vokalistu/kytaristu Srdjana Todorovice a nahráli demo „The Second Death“, které bylo propagací pro nadcházející turné „Disgorging the Balkans“ s Mexickými Disgorge a Natron. Srdjanovi vokály nám daly úplně nový zvuk. Proto jsme se po skončení turné rozhodli, že album přetočíme – především vokály a většinu kytarových sól. Album mixovalo a masterovalo 16th Cellar Studio (Řím) a vše dělal Stefano Morabito a vydali jsme ho v roce 2016. Nakonec jsme album vydali 3x ve 3 různých formátech a u 3 různých labelů: Ghastly Music (Japonsko), Miner Records (Švýcarsko) a Rebirth the Metal (Německo). V době, kdy čtete tenhle rozhovor, bude už vydaná také verze od brazilského labelu Insane Records a Lab6 Music, bude to digipack pro Brazílii.

\

Od loňského května máte venku novou desku „Ternion Demonarchy“. Jak ji vnímáš teď, s odstupem času? Co na ní říkají fanoušci? A jak dopadla u hudebních kritiků?

Byla to doba, ale je skvělé mít album konečně vydané, po tolika letech čekání a práce. Reakce jsou skvělé. Zatím jsme neviděli jedinou špatnou recenzi a vypadá to, že se všem líbí. Dokonce se album umístilo na několika seznamech nejlepších vydání roku 2016. Takže víc nadšeni ani být nemůžeme.

Jakým způsobem vznikal nový materiál pro „Ternion Demonarchy“? Jak vlastně tvoří/skládají SACRAMENTAL BLOOD?

Písně jsme skládali hodně dlouho. Jeden, nebo dva songy jsem složil ještě před skládáním písní pro první demo, ale schovával jsem si je pro album. Prostě, doma napíšu riffy a čas od času mi ostatní kluci ukážou, co napsali oni, no a já doma všechny tyhle riffy přetransformuji v písně. Když mám pocit, že jsou písně hotové, ukážu je bubeníkovi, společně propracujeme detaily a nakonec se celá kapela naučí samotnou píseň a možná i něco přidáme. Riffování je trochu komplexnější a složitější, takže v podstatě neexistuje, že bychom se sešli a písně skládali dohromady a jammovali ve zkušebně. Dá to opravdu hodně psychické práce a ne pouze hraní. Já na skládání potřebuji opravdu klid, domov a dostatek času, abych se mohl věnovat všem detailům. 

Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Všechny texty, na tomto albu, jsem napsal já. V podstatě jsou všechny o náboženství a zničující přirozenosti lidstva. Některá témata se také dotýkají témat jako psychické a sociální odcizení, klonování a čarodějnictví. Ale takové písně jsou vícevrstvé a obsahují hororové příběhy a nesou v sobě podstatně hlubší témata.


Kdo je autor obalu „Ternion Demonarchy“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali?

Náš obal namaloval skvělý španělský umělec Juanjo Castellano Rosado, který dělal také pro Revel in Flesh, Avulsed, Vomitory, atd. Mám jeho obrazy rád, tak jsem se mu ozval a zeptal se ho, zda by měl o spolupráci s námi zájem. Dal jsem mu několik nápadů o celkovém konceptu našeho alba a on přišel s takovým skvělým kouskem. Je to určitě jeden z jeho nejlepších výtvorů.

Skvělý je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu?

Původně jsme celé album nahráli v Srbsku u Wild Cat Studio v Kragujevacu. Když jsme ale chtěli udělat několik změn a rozhodli jsme se přetočit vokály a asi 60-70% sól, tak jsme se obrátili na Archsound Studio v Bělehradě. Kompletní album jsme pak poslali do 16th Cellar Studio v Římě, kde Stefano Morabito (známý pro jeho práci pro Fleshgod Apocalypse, Hour of Penance etc) udělal změny, mixing a mastering. My jsme mu řekli, jaký chceme zvuk, on nám posílal několik verzí, dokud jsme neuznali, že je album takové, jaké jsme ho chtěli. Ačkoli to vše dělal on, my jsme si mohli říct jakékoli změny. Několikrát jsme ho požádali, aby začal úplně znovu. Osobně bych si přál, aby mělo album trochu víc old school zvuk, více organický a méně zpustlý a stlačený. Ale na druhou stranu to bylo vše naše rozhodnutí, protože jsme se chtěli vyhnout tomu, aby album znělo jako typické srbské sračky. Hodně lidí album chválí, protože je to vlastně death metal z počátku devadesátých let s moderním zvukem, což nezní jako recyklace ničeho, takže jsme vlastně s výsledkem spokojeni.

Nové album vyšlo u japonských Ghastly Music. Proč jste si vybrali právě tento label a jak jste s jeho prací spokojeni?

Je vlastně jen jediný důvod, proč jsme k nim šli a to je ten, že nám dali ty nejlepší podmínky. Mluvili jsme s několika dalšími labely a dokonce se o nás zajímalo několik velikých labelů. Ale nakonec se nic nedělo, tak jsme smlouvu podepsali u Ghastly Music. Smlouva nám umožňovala dávat licenci i dalším labelům, tak jsme toho využili a vydali album u více labelů. Chtěli jsme se ujistit, že budeme mít lepší distribuci a všechny formáty, které by fanoušky mohly zajímat. Rebirth the Metal z Německa nám vydali kazetu, Miner Records (Švýcarsko/Srbsko) vydali CD pro bývalou Jugoslávii a doufáme, že jednou vydají také vinyl. A konečně, Insane Records a Lab6 Music z Brazílie budou během dvou až tří týdnů vydávat digipack pro Brazílii.


Hrajete od roku 2002. To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by se říct, že jste se stali legendou. Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina vznikla a co byl první impuls k tomu, začít hrát death metal?

Ha, legendami bych nás tedy určitě neoznačoval. To je trochu moc, ale i tak děkujeme. Já jsem chtěl death metal hrát odjakživa. Proto jsem se naučil na kytaru, abych mohl založit svojí vlastní kapelu. Od roku 1994 do 2001 jsem hrál v kapele Androphagous a spolupracoval jsem také s Heretical Guilt a Stone To Flesh (The Stone). Z kapely Androphagous jsem odešel v roce 2001, ale za pár měsíců mi volal bubeník (původní člen Sacramental Blood) a snažil se mě dostat zpátky do Androphagous. Ačkoli jsem zpátky nechtěl, později jsem mu nabídl, abychom založili úplně novou kapelu. A tak se zrodila SB. Moje láska k death metalu byla vždycky (a pořád je) tak strašně silná, že jsem si prostě našel cestu, jak hrát právě tenhle styl muziky.

„Ternion Demonarchy“ je teprve vaším prvním dlouhohrajícím albem v historii. Na to, že hrajete už tak dlouho, to není moc. Co je toho příčinou? Nebyl čas nebo peníze?

Primárním důvodem byl nedostatek peněz a dobrých studií v Srbsku + nějaké změny v kapele. Písně na album byly hotové již od roku 2008. Předtím jsme zkoušeli některá další studia, ale nakonec jsme se vrátili zpátky k Wild Cat studiu, kde jsme nahrávali demo „Inception of Ceremony“. Studio bylo plné, a proto jsme mohli natáčet jen pár dní za sebou každých 5-6 týdnů. Během toho jsme změnili vokalistu a odjeli na šnůru s God Dethroned a Fleshgod Apocalypse. Album tak muselo jít stranou a my připravovali nového zpěváka na veškerou tu práci. Když bylo album konečně nahrané, tak se nám nelíbil zvuk. Proto jsme album poslali do jiného studia na mix a mastering. Bohužel mezi některými členy kapely vznikly problémy a album se opět muselo dát k ledu a počkali jsme na lepší časy. Když jsme dali dohromady novou sestavu kapely a nahráli nové demo. Následně jsme se rozhodli, že je čas na nahrání kompletního alba a to nás stálo dost času na to, abychom sehnali dostatek peněz na studio a samozřejmě zase najít pořádný label. Takže se z toho nakonec vyklubal projekt, který se táhl dlouhých 6 až 7 let.


V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta.

Nejsem z toho nadšený. Rozumím tomu, že si fanoušci nechtějí alba před-objednávat, protože existuje spousta špatných alb, které jsou propagována jako mistrovská díla. Ale jakmile si uvědomíte, že se vám něco líbí, pak není důvod, proč si tu věc nekoupit. Zvlášť když si uvědomíte, že nežijeme v 90. letech, kde bylo každé death metalové album trhák. Dnes je zde velmi málo alb, která jsou skvělá, a prodej takových alb by měl být určitě větší. Ale to je v pořádku, pokud lidé alespoň chodí na koncerty a podporují kapely touto formou. Jenomže většina fanoušků raději stojí před klubem a popíjí pivo a stěžují si, že nemají peníze na lístky a že je celkově scéna na pytel. Další příšerností jsou merche, které se teď neuvěřitelně rozrostly. Mluvím o produktech, které kapely prodávají – pivo, víno, špagety, sýr, spodní prádlo a já nevím co všechno. Takže spousta kapel zaprodává svoji image a sami sebe a z toho je mi zle. Rozumím tomu, že někteří to mají jako způsob obživy a musejí nějak kompenzovat nízkou prodejnost desek. Ale pořád je to nechutné.

Myslím, že „Ternion Demonarchy“ by nejvíc slušelo vydání na vinylu. Neuvažujete o tom? Jaký je vlastně tvůj vztah ke gramodeskám, k jejich zvuku? Jsi sběratelem?

Ano, mysleli jsme, že si album zaslouží být venku ve všech formátech. Miner records dostali práva na vydání vinylu. Vypadá to, jakoby dnes každý mohl vydat CD, takže vydání LP desky je něco speciálního. Já je bohužel nesbírám, ale určitě se mi jejich zvuk líbí víc, než na CD.

U nás v Čechách nechodí na death metal zrovna příliš moc lidí. Jak je tomu u vás v Srbsku? Podporují fanoušci kapely? Kupují CD, merchandise apod.?

To záleží na konkrétní show. Některé koncerty jsou hojně navštěvované, ale některé jsou zase naprosté fiasko. Když jsme s kapelou začínali, tak to bylo mnohem lepší. Klidně jsme na náš koncert prodali přes 300 lístků. „Ternion Demonarchy“ se prodává dobře, na naše poměry, a fanoušci si objednávají merch. Ale jsem si jistý, že by to mohlo být ještě lepší.


Jsou nějaké desky, které tě v poslední době oslovily?

Zrovna jsem objevil kapelu Resergency z Řecka. Je to zabijácký old school death metal a album se jmenuje „False Enlightment“. Určitě se na ně podívej. Další zajímavou kapelou je určitě Bolzer. Slyšel jsem jejich jméno před nějakou dobou, ale poslechl jsem si je až nedávno. Poslední Asphyx je také fajn, to jsem si poslední týdny pouštěl docela často.

Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky?

Samozřejmě, Česká republika měla vždycky husté kapely. „Sex 'N' Death” kapely Dark je pořád jedním z mých nejoblíbenějších. Jsem také velikým fanouškem Krabathor („Lies“ a „Orthodox“), Hypnos (především „The Revenge Ride“ a „Heretic Commando“), Root („The Book“ a „Black Seal“ jsou skvělá alba). Znám i další kapely – Pandemia, Fleshless, Intervalle Bizzare, Heaving Earth, Godless Truth a další grind core a black metal kapel, které neposlouchám.

Co chystají SACRAMENTAL BLOOD v nejbližších měsících?

Ve dvou letech chceme hrát co nejvíce koncertů. Museli jsme přestat hrát kvůli bubeníkovým problémům, ale teď jsme kompletní a chceme hrát prostě co nejvíc. Vypadá to, že tohle pro nás bude velice náročný rok, protože už teď máme zabookováno 15 koncertů pro rok 2017. Na dalších datech neustále pracuji, takže tento rok navštívíme hodně míst. Což samozřejmě zahrnuje také vystoupení na Vašem festivalu. Na přelomu září a října budeme na tour s Deranged, takže to vypadá, že tohle pro nás bude dobrý rok.

18. 3. 2017 vystoupíte u nás na festivalu DEADLY STORM IN BOŽKOV. Už teď se těším, že si spolu dáme pivo! Máte pro fanoušky připravené nějaké překvapení, můžeme se třeba těšit, že zahrajete nový song?

Na náš první koncert v České republice se už nemůžeme dočkat. Doufáme, že nám tento koncert otevře zase nové dveře a že si u Vás zahrajeme více koncertů. Zapsali jsme se také na Anti-trend festival v srpnu, což by měl být snad také dobrý krok. Jinak nic speciálního v plánu není, snad jen hrát Ternion, jak jen to půjde. Bude to naše první show, takže to nebude nic, co by lidé viděli již dříve:).

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.


Děkujeme za podporu a přání. Uvidíme se na Deadly Storm! Bude to pecka!