úterý 5. prosince 2017

Rozhovor - CASKET - Zabijácký death metal z Německa!


Rozhovor s německou death metalovou kapelou CASKET.

Odpovídal Schorsch.

Přeložila Markéta, děkujeme!


Ave CASKET! Poslouchám vaši letošní novinku „Unearthed“ už nějaký čas a pořád v ní objevuji pro sebe nové a nové kousky temnoty. Přiznám se, že jsem od vás čekal dobré řemeslo, ale že mě takhle rozsekáte, tak to ne. Album se podle mě opravdu povedlo. Jaké máte reakce od fanoušků, co recenze?

Na zdraví a děkujeme za komplimenty na naše poslední album! Zatím jsou reakce od fanoušků a přátel velice pozitivní!


Hráli jste už některé songy z novinky na koncertě? Jak fungují na fanoušky? Máte už nějaký potencionální hit? Osobně bych si tipnul druhou skladbu „Kill the Red Lamb“.

Ano, dvě nebo tři písně jsme hráli už před vydáním „Unearthed“ – a myslím, že jsme už hráli všechny. „Kill The Red Lamb“ dostala hodně dobrých kritik podle mě a je to taky jedna z mých nejoblíbenějších písní. Ačkoli (ne, že bych si chtěl moc vybírat) druhá píseň na novém album by byla „Onwards To Destruction“ a také jsme pro tuto píseň udělali video.


Jakým způsobem vznikal nový materiál pro „Unearthed“? Jak vlastně tvoří/skládají CASKET?

Proces skládání písní se odlišuje v každé písni. Některé písně byly složené na místě ve zkušebně, jiné jsme skládali riff po riffu, během několika zkoušek. Někdy prostě z maličkého zvuku bubnů vyvíjíme píseň. Třeba píseň „Unearthed“, kterou napsal Marinko (bubny) a já k tomu přidal kompletní riffy a vokály. 

Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci?

Všechny texty píšu já a většinou vznikají na koleni při jízdě vlakem, nebo když se nudím a potřebuji zabít čas, nebo sleduji věci kolem sebe. Texty nemají žádné skryté vzkazy – a to se určitě bude kritizovat každým, komu na tom záleží – a proto jsme se rozhodli letos na album vytisknout „blabla“ u textů. 


Kdo je autor obalu novinky „Unearthed“? Jeho práce se mi hodně líbí. Jak jste vůbec motiv na obal vybírali? 

Jmenuje se Danilo Trbojevic a je to vokalista srbské thrash kapely NADIMAC. Našli jsme se v Srbsku na začátku roku 2016 a myslím, že nám navrhl, že vytvoří nějaký obraz založený na našem nadcházejícím albu. Ačkoli jsme přerušili spolupráci s naším dvorním artistou a layouterem SARDSCH EL LARGE, tak se nám konečně to dílo líbilo natolik, že jsme si ho dali na naše album. 


Skvělý je zvuk celé nahrávky. Je temný, studený a ostrý zároveň. V jakém studiu jste album nahrávali? Mluvili jste jako kapela do výsledného zvuku, masteringu? 

My jsme z tohoto alba také nadšeni! Máme z toho o to větší radost proto, že to všechno vznikalo v naší zkušebně. Pak jsme se zeptali Romana Schönsee, jestli by nám album namixoval a masteroval celý ten chaos. Ten udělal pár svých zvukových kouzel v jeho Foundsound Studiu v Nizozemí. Roman natočil naše druhé, třetí a čtvrté demo (od roku 1993 do roku 1996) – také moc dobře ví, co dělá a je to člověk, který dělá metal srdcem a to našemu album „Unearthed“ zvukově hodně pomohlo. 


Hrajete od roku 1990. To je na kapelu pěkně dlouhá doba. Dalo by se říct, že jste se stali legendou. Jaké byly vaše začátky? Jak vlastně skupina vznikla a co byl první impuls k tomu, začít hrát death metal? 

Já si nemyslím, že jsme legendy, haha! Ne, devadesátky přinesly mnoho skvělých kapel a projektů, které jsme chtěli zvukově následovat (a to jsme byli v 9. a 10. třídě). Takže to byl takový mix základního metalu v mainstreamu (MOTÖRHEAD, MAIDEN, METALLICA, SLAYER), byli jsme také inspirování těmi pravými undergroundovými legendami (DEATH, MORBID ANGEL, ENTOMBD, GRAVE, ASPHYX, KREATOR, SODOM, atd.). Ti hráli skvělé undergroundové koncerty a byla to ta stará dobrá doba, kterou jsme s kamarády zažili na koncertech. 


V roce 2015 jste oslavili dvacet pět let v undergroundu. Jste už dnes pamětníci. Když porovnáš vaše začátky a současnost, změnila se doba hodně? Myslím tím teď přístup fanoušků, labelů, promotérů apod. Často slýchávám, že „už to není takové, jako to bývalo“. Co si o tom myslíš ty?

Jasně, věci se za 27 let změnily, všechno by bylo jinak abnormální. Začíná to tím, že spousta lidí, kteří přijdou na náš koncert, jsou lidé, kteří při našich začátcích nebyli ani na světě – ale jejich přístup není horší nebo lepší. Totéž promotéři a labely – dělají si, co chtějí a to se nezměnilo.

Pátral jsem ve starých rozhovorech, dokonce si vytáhl i tištěné časopisy a nikde jsem nenašel, kdo je vlastně autorem loga CASKET? 

Pokud si pamatuji správně, někdy kolem 1991 jsem seděl ve škole s mým kamarádem Schnekem, který přišel s jednoduchým nápadem a malůvkami tužkou na jednom čtverečkovaném papíře…později v roce 95 nebo 96, náš Sardsch vytvořil geometrickou verzi, která se stala oficiálním logem a používáme ho doteď. 

Loni jste hráli u nás v Čechách na Metal Madness v Sušici. Jak jste si vystoupení užili? Co říkáš na české fans a jaké byly vaše pocity z festivalu? Musím říct, že jste mě doslova svým death metalem rozsekali.

Ano, myslím, že Sušice byla skvělá a to prostředí je hodně cool s velice šikovnými organizátory a obecenstvo bylo skvělé – to je vlastně všechno, co si pamatuju a taky to, že MORTIFILA nás všechny zabila! Ale myslím, že jsme v Čechách hráli už 2x a vždycky jsme si užívali jak fanoušky, tak lidi tady. 


Často slýchávám na koncertech v Čechách, jak lidé nechodí, jaká je malá návštěvnost. Zajímalo by mě, jakou máte vy zkušenost z Německa? Pro nás jste velká země se spoustou kapel, promotérů. Jezdí k vám často skupiny, které naší malou zemi na turné vynechají. Chodí se u vás na death metalové koncerty? Máte raději kluby nebo větší festivaly? 

Baví nás chodit na death metalové koncerty a na koncerty obecně – ideální jsou myslím přiměřeně malé kluby. Na druhou stranu je teď hodně undergroundových koncertů – alespoň v některých částech Německa, zatímco v ostatních částech musíš jet autem hodně daleko, aby ses mohl podívat na koncert. Pokud žiješ v Hamburku nebo Mnichově tak máš ty nejlepší koncerty hned před nosem – a jinde zase nenajdeš jediný metalový koncert za celý rok. 

V současné době si většina lidí nová alba stahuje z internetu a používá jen jeho digitální podobu. Jak vidíš tuhle problematiku ty? Zajímal by mě tvůj pohled jako muzikanta.

Hodně cestuji a tak opravdu ocením digitální verzi hudby, protože nemusím tahat vinyl, nebo CDčka. Podle mě je nejlepší, když album vyjde na vinylu a máš k tomu kód ke stažení alba – nebo, jak to nabízí Bandcamp. Osobně se nekloním striktně k žádné z možností, myslím, že každý ví, co mu vyhovuje. 


Jsou nějaké desky, které tě v poslední době oslovily? 

No, to je těžká otázka, protože ten seznam by byl dlouhý. Asi je to už taková nemoc starého dědka, ale víc a víc se dostávám do alb, no..veteránů! Takže jsem zase začal poslouchat SODOM nebo KREATOR, které jsem za posledním dobu trochu vynechával. A taky je tu teď tuna skvělých nových kapel a i evergreenů:)

Znáš, posloucháš nějaké kapely z České republiky? 

Tolik jich není. Samozřejmě znám KRABATHOR z dřívějška a hráli jsme s kapelami jako SIXTH DIMENSION nebo MORTIFILIA. A také 2/3 MASTER pochází z České republiky, pokud se nepletu…ale i tak se považují za americkou kapelu. 


Co chystají CASKET v nejbližších měsících? 

Jsem rád, že se ptáš – protože si myslím, že hrajeme alespoň jeden koncert v Čechách v roce 2018. Možná víc, ale podívejte se na náš plán na Facebooku, pokud Vás to zajímá! Taky se chcete dostat k tvorbě nových písní, samozřejmě!


Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů.

Bylo mi potěšením dělat rozhovor pro DEADLY STORM – moc děkujeme a držte si ten meč naostřenej!!!