DEATH, THRASH, BLACK, HEAVY, DOOM AND ROCK METAL ZINE

- REVIEWS, REPORTS, INTERVIEWS - SUPPORT METAL UNDERGROUND

úterý 22. května 2018

Home » » Rozhovor - WOMBBATH - Hrát death metal staré školy je pro nás naprosto přirozené.

Rozhovor - WOMBBATH - Hrát death metal staré školy je pro nás naprosto přirozené.


Rozhovor s legendární švédskou death metalovou kapelou WOMBBATH.

Odpovídali Jonny and Håkan.

Přeložila Duzl, děkujeme!

Ave WOMBBATH! Poslouchám vaši letošní novinku „The Great Desolation“ už nějaký čas a pořád v ní objevuji pro sebe nové a nové kousky temnoty. Přiznám se, že jsem od vás čekal dobré řemeslo, ale že mě takhle rozsekáte, tak to ne. Album se podle mě opravdu povedlo. Jaké máte reakce od fanoušků, co recenze? 

Jonny: Reakce jsou zatím skvělé s hvězdnými recenzemi a dostává se nám i pochval od fanoušků za dvě skladby, které jsme dosud z alba zveřejnili. 


Album má klasický švédský zvuk. Kope pěkně, to ti povím! Přesto se neubráním srovnání s vašimi prvními demonahrávkami, kde byl zvuk přeci jen špinavější. Změnil se nějak způsob, jakým skládáte? Doba i technické možnosti jsou přeci jen jiné, než v devadesátých letech. 

Jonny: Proces tvorby je vázán na vývoj. Podívej se na rozdíly v možnostech v 90.letech, To jsme byli teenageři, kteří se zasekli ve zkušebně, psali riffy a snažili se je proměnit na skladby. Od té doby uplynulo více než 25 let a naše dovednosti rostly spolu se studiovou technologií. V těchto dnech můžeš vytvořit demo doma a být si jist, že máš všechny skladby přesně tak, jak je chceš mít, ještě než vlezeš do studia. Někteří lidé si možná myslí, že se z toho všeho vytrací duch, ale já si to nemyslím. Když máš k dispozici technologii, tak proč neudělat to nejlepší album, které udělat můžeš?! 


Jakým způsobem u WOMBBATH vnikají nové skladby? Jak probíhá samotný proces tvorby nového materiálu? Kdo je autorem hudby? 

Jonny: Na "Downfall Rising" napsal Hakan celou hudbu s výjimkou jedné skladby napsané původním kytaristou Rickardem. Zatímco na novém albu skládáme všichni rovným dílem. Spolupracuje se nám opravdu dobře a někdy se stane, že napíšeme skoro stejný riff, aniž bychom slyšeli nejprve ostatní riffy. Současně přidáváme do písní různé prvky, což vytváří širší dynamiku. 

Vždycky jste měli úžasné obaly svých desek. Zakládáte si hodně na tom, jak má album, cover vypadat? Kdo je autorem obalu novinky „The Great Desolation“? 

Håkan: To rád slyším! Samozřejmě, že na tom podle mého názoru záleží. Autor je pan Sv Bell, který také namaloval obal k albu “Internal Caustic Torments”. Výborný člověk! 


Kdo je autorem textů a o čem pojednávají? Kde pro témata berete inspiraci? 

Jonny: Témata textů pro Wombbath jsou založeny na starém švédském folklóru. Švédský folklór může být velmi odlišný v závislosti na tom, odkud v zemi pochází tradice, zejména ty, které pocházejí z Medelpadu, kde jsem vyrůstal. Můžeš zde najít spoustu těchto příběhů ve švédské lidové hudbě a vidět, kde se inspirace bere, je toho spousta. Například "Underneath the Rotten Soil" je založen na příběhu o člověku, který se zamiloval do pobytu v lese. To ho dožene k tomu, že zabije svou ženu a děti, aby se nakonec utopil v řece. 

Další, docela obyčejný příběh, který existuje v celé Skandinávii a dokonce i v Německu, je "näcken" nebo "nøkk", který vypráví příběh vodních duchů, kteří hrají okouzlující písně na housle a lákají ženy a děti k utopení v jezerech nebo potocích. Jako děti jsme byli varováni před “näcken”, byl to způsob, jak nás držet daleko od jezer a řek. Můj dědeček byl "spelman", což je lidový hudebník, který cestoval po celém světě a hrál za jídlo a pití. Vyvolal ve mě můj zájem o staré tradice, protože spousta písní, které hrál, vyprávěla příběh o bytostech, které byli jak zlověstné tak užitečné. Vyrostl jsem docela daleko na venkově, autobusy měly dlouhé intervaly a způsob, jak strávit čas při čekání bylo jít do místní knihovny a přečíst si všechny ty staré příběhy. Mnoho z nich bylo způsobem, jak varovat lidi, aby nechodili sami do lesa nebo aby se nepřibližovali k řekám nebo potokům. Nebo to byl způsob, jak popsat věci jako noční můry, o kterých se říkalo, že je způsobují “Mares”- stvoření podobné vlku, které se usadilo během spánku na hrudníku člověka, nebo dokonce ukradlo spící duši, aby mohlo v noci strašit. Takže s Wombbath se snažím vyprávět tyto příběhy vlastním způsobem. Mám tendenci se přiklánět spíše k zlovolné straně věcí, protože jako hlavní složky používám strach, bolest a smrt. 


Z původní sestavy si zůstal jen ty Håkane. Když se podívám na Encyclopedia Metallum, tak ten zástup muzikantů, kteří prošli WOMBBATH je úctyhodný. Čím si to vysvětluješ? 

Håkan: Původní sestava ztratila zájem, tudíž skupina ztratila hybnost, a když jsem v roce 2014 vzkřísil kapelu, bylo cílem nahrát jedno album s několika přáteli, takže to nikdy nebylo zamýšleno jako stabilní sestava. Ale během cesty jsme si užili tolik zábavy, že se z toho stalo něco mnohem víc, kapela, něco, co můžeme přinést na světová pódia a k tomu je potřeba mít stabilní sestavu, kterou teď máme. Ne každý je předurčen zasvětit život death metalu, ale potřebujeme, aby bylo možné dělat to, co děláme. 

Jako WOMBBATH jste stáli u zrodu fenoménu zvaného Švédský death metal! Poprosil bych tě, abys pro nás trošku zavzpomínal. U nás se v devadesátých letech teprve rodila demokracie a vy jste tvořili něco nového. Jak probíhala devadesátá léta ve Švédsku? Vzpomeneš si ještě, jak jste zakládali kapelu? Mě a moje čtenáře by zajímalo, jaké to tehdy v počátcích bylo. 

Jonny: Švédsko bylo vždy dobrým místem pro kulturu a hudbu. Koncem 70. let a na počátku 80. let vláda umožnila, aby si děti mohli zdarma zapůjčit plně vybavené zkušebny. Myslím, že to pomohlo při vytváření švédské scény. Také můžete získat dotaci na to, že jste v kapele, a pokud zkoušíte nejméně třikrát týdně, můžete získat finanční příspěvek na vybavení a čas ve studiu, což je něco, co tady funguje už od třicátých let. 


V letech 1995 až 2014 jste přerušili svoji činnost. Proč vlastně? Co bylo tím důvodem? 

Håkan: V roce 94/95 se všechno rozplynulo v písku, ale nebylo tomu dlouho a já byl v “In Thy Dreams” až do roku 2001. V roce 2009 jsem založil Skineater, cítil jsem to jako návrat, skládal jsem sám, cítil se dobře a všechno šlo skvělě. V roce 2013 jsem natočil "moderní verzi" Silent As The Grave pro Pulverised records a reedici ICT k 20ti letému výročí a pojmenoval jsem píseň “20:13 Silence Unveiled”. Poté v roce 2014 jsem rychle napsal spoustu nových skladeb pro EP, které mělo být vydáno u Pulverized Record. Krátký příběh. Později jsem si vybral mezi pokračováním v Skineater nebo Wombbath. Vybral jsem si Wombbath a nelituju toho, navíc teď mám Skineater jako vedlejší projekt. 


Hrajete typický, klasický švédský death metal. Nikdy jste z téhle cesty neuhnuli, jste „ortodoxní“. Osobně je to jeden z důvodů, proč se mi vaše tvorba tolik líbí, ale nelákalo tě někdy zkusit hrát něco trošku jiného, nějak tvorbu WOMBBATH ozvláštnit? 

Jonny: Hrát death metal staré školy je pro nás naprosto přirozené. Dokonce i když se necháme inspirovat jinými žánry a začleníme do Wombbath jiné prvky, bude to stále znít jako stará škola. Píšeme hudbu, kterou chceme sami poslouchat a myslím, že je to důležitá součást toho, aby plamen stále hořel. Wombbath bude vždycky znít jako Wombbath, i přesto, že nikdy nebudeme opakovat stejné album dvakrát. 

Mám doma vaše splitko „Dragged into the Obscure“ s německými REVEL IN FLESH. Obě kapely jste předvedli opravdu perfektní švédskou práci! Nahrávka vyšla na vinylu. Vinyl jako médium se poslední dobou vrací. Novinka „The Great Desolation“ vyjde také na gramodesce? Jaký máš vztah vinylům? Sbíráš je? Máš rozsáhlou sbírku? 

Jonny: Mám rád vinyl, je to pro mě velmi lákavé médium. Získáš větší formát, který dává větší prostor uměleckému dílu a je něco speciálního na tom vlastnit album na vinylu. Moje sbírka není tak velká, jak bych chtěl, aby byla, v současné době mám asi 800 vinylu. 


Blížíme se k závěru a tak bych zkusil jednu více filozofickou otázku. Jak byste definovali styl zvaný švédský death metal? Čím pro vás tato hudba je a proč jste si vybrali právě tento styl? 

Jonny: Vezmi si stejný díl Repulsion, Terrorizer, Autopsy a smíchej to s Discharge, Napalm Death, přihoď trochu Bolt Thrower a přikrej to pár melodiemi Maidenů a máš to. Všechno to podlaď, a pusť to přes pedál Boss HM-2 a máte perfektní základ. Ačkoli si myslím, že švédský death metal se stále vyvíjí a roste. Nemusí to být klon Dismember nebo Carnage, může to být mnohem víc a to je to, co na tom mám rád, a proč si myslím, že je to ten nejlepší podžánr na světě. 

Co chystají WOMBBATH v nejbližších měsících? Podpoříte novinku nějakým delším turné a zavítáte také k nám do České republiky? 

Håkan: 21. května hrajeme v Cardiffu na Eradication Festivalu a následující víkend ve Švédsku na Gamrocku. Tohle jsou v tuto chvíli naše jediné zabookované koncerty, ale bylo by skvělé navštívit Čechy, dát si hodně piv a nějakou muziku! 

Děkuji za rozhovor a přeji spoustu prodaných nosičů, stovky šílených fanoušků a tuny dobrých nápadů. 

Budeme dělat, co je v našich silách. Díky!

Share this games :

TWITTER